Träningen för Anita Sande

Herregud vilken träningsverk! Jag har inte haft träningsverk på flera månader! Som ni ser fick jag jobba väldigt hårt på träningen för Anita, men samtidigt var det väldigt inspererande och roligt. Jag lärde mig sjukt mycket på bara en lektion och jag tycker att Anita var grymt duktig. Nästa gång hon kommer tänker jag träna för henne igen för det här var nyttigt för både mig och Marko. Vi fick öva mycket med bommar och att få hästen att lydig för skänkeln. Anita var super noga med att hästen skulle vara mjuk och loss innan man ger sig på ett hinder. Jag gillar hennes tänk med hur markarbete är hemligheten bakom en hopphästs framgång. Det är så sant! Markarbete är extremt viktigt för att få hästen mjuk i svängarna och styrka i sina bakben. Tyvärr finns det många ryttare där ute som struntar i markarbetet vilket jag stör mig så otroligt mycket på. Jag har sett en hel del skräck-exempel på hopphästar som inte ens kan trava över vanliga markbommar, och då menar jag inte unghästar för dem har man förståelse för, utan hästar som redan borde vara hyfsat färdigutbildade.
 
Nåja, jag ska inte haka upp mig på det. Jag ska fokusera på jag och Marko ska utvecklas, och med det skriver jag upp några punkter som Anita ville att jag ska tänka och träna på. Kanske kan dessa punkter även hjälpa dig om du känner igen samma problem som jag har :)
  • Böjda, mjuka armar (Gärna lite längre tygel och hellre lära mig att korta upp vid de stunder som behövs).
  • Inte klämma med knäna (slappna av och arbeta med vaderna istället).
  • Inte klämma med skänklarna (Ett kraftig "Bang" med skänklarna så att hästen vaknar upp räcker).
  • Lyft innerhanden i svängarna (Om man lyfter handen bromsar man upp hästen och hjälper den att sätta sig på sina bakben).
  • Mjuk hand (citat från Anta: "Fingrarna ska arbeta hela tiden och handen ska röra sig som när man vispar grädde").
Det blev ett långt inlägg, hoppas ni orkade läsa! :)
 
<3Kraamizz<3
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0